A mi régiónkban például Szlovák bevásárló turisták özönlenek át a magyar határon, míg magyar vásárlók sokasága ruccan át Burgendlandba, Romániába vagy éppen Ukrajnába. Tehetősebb honfitársaink Törökországba, vagy akár a világ bevásárlóközpont mekkájának számító Dubaiba. A jó vételre vadászó norvégok Svédországi rohamra indulnak, az évek óta gyengélkedő dollárt kihasználó európaiak Amerikában, különösen a téli leárazások idején imádnak vásárolni, míg az európai luxusmárkákért státusz szimbólumként is rajongó jómódú amerikaiak dollar árfolyamtól függetlenül Európa világhíres divatfővárosai felé igyekeznek, az újgazdag kínaiak százezrei pedig mindenhová az égadta világon.
A vásárlást korábban nemigen tekintettek az utazást elsődlegesen motiváló tényezőnek, noha turisztika és vásárlás mindíg is elválaszthatatlanul fonódtak össze egymással. A shopping turizmus az elmúlt jónéhány év során sokmilliárdos üzletté nőtte ki magát világszerte – eljött tehát az ideje, hogy a bevásárlást a turizmus egyik fő mozgatórugójaként is elismerjék. Az elmúlt években turisztikai tendenciaként egyre izmosodó bevásárló urizmus érthetően jelentős mértékben befolyásolja az emberek utazási terveit. A vásárlás lehet az utazási élmény része, de lehet az utazás elsődleges indítéka is. Utazásaik során a bevásárlóturisták kifejezetten keresik az izgalmas vásárlási lehetőségeket és körülményeket. A külföldi vásárlás sokak számára jelent különleges, olykor feledhetetlen élményt. Turisztikai szolgáltatók és befektetők sokasága pedig egyre színesebb kínálattal, a bevásárlási élmánylehetőségek sokaságával célozza meg éppen ezt a réspiacot.
Piackutatások szerint miközben a szomszédos országokból sokan járnak át hozzánk vásárolni, mi magyarok is szeretünk kifejezetten vásárlási céllal külföldre utazni. Ez már korántsem a rendszerváltáskor Gorenje-turizmusként elhíresült roham a vágyott, s itthon hiánycikknek számító fogyasztási cikkekért határainktól nyugatra. Vannak, akik kifejezetten az olcsóbb bevásárlási lehetőségeket keresik – keleti szomszédainknál. A tehetősebb rétegek viszont akár sokszáz kilométernyi távolságra is hajlandóak elvezetni vagy repülni egy-egy kitűnő vétel, illetve különlegesen kecsegtető bevásárlói élmény reményében. Lengyelország, Németország, Olaszország, Svájc, s az Egyesült Királyság kedvelt bevásárló célpontok köreikben. A távolabbi desztinációk viszont drágábbak, s ilyenkor a divat, a statusz szimbólum jelleg is jelentősen befolyásolják e réteg utazási döntéseit, illetve bevásárló útjaikról általában értékesebb portékákkal is térnek haza.
A vásárlást hagyományosan az utazásnak alárendelt tevékenységnek tekintették. A turisták útközben mindíg is vásároltak: emléktárgyakat, ajándékokat önmaguknak, s otthoni szeretteiknek, ám ez csak a hab volt világjáró élményeik tortáján. Az utazás viszonylag olcsóbbá válása az elmúlt években azonban e hagyományt megváltoztatta. A kiskereskedelmi bevásárló turizmus igen népszerű szabadidős tevékenységgé nőtte ki magát – gyakran a hagyományos utazási szokások kárára - s a statisztikák szerint e tendencia a jövőben valószínűleg csak tovább erősödik.