Közismert, hogy a turisztikai ipar jelentősen megterheli környezetünket. Bár egyre többen aggódunk környezetünk állapota miatt, kevesen vagyunk igazán hajlandók üdülési, utazási szokásainkat átalakítani, részben mert a tervezett élmény túlságosan is vonzó számunkra, s részben mert az alternatív lehetőségek számunkra esetleg túl nagy kihívást jelentenek és/vagy drágák. Mégis: ma már a luxus utazások közönsége is egyre környezettudatosabb, tudatában van a zöld, a fenntartható turisztikára való váltás szükségességének. Sokak számára a személyes cselekvés hiánya csak még inkább növeli környezetkímélő prémium utazás iránti igényt. Még ha ez az utazóközönség önmaga egyenlőre nem is vált át öko utazásra ma már feltétlenül elvárja, hogy például a nagy légitársaságok és szálloda konglomerátumok annál inkább példamutatóan járjanak elől, mutassanak utat e téren.
Az utóbbi években az utazási ágazatban a fenntarthatóság szempontjai egyre inkább előtérbe kerültek. Ebben a légitársaságok, repülőterek és szállodák azon tapasztalata is hozzájárult, hogy az utazók, a vendégek szívesen fogadják környezetbarát kezdeményezéseiket. A szállásadók számára ma már nyílvánvaló, hogy a vakációzók az általuk kiválasztott turisztikai szolgáltató cégektől elvárják, hogy a lehető legfelelősségteljesebbek. legetikusabbak illetve a fenntarthatóság elkötelezettjei legyenek. Manapság a vendégek már többet várnak el minthogy a szálloda megengedje számunkra ágyneműjük, törölközőjük többnapos használatát. Az elkövetkező években az utazási márkák várhatóan izgalmasan és találékonyan építik majd be kínálatukba a fenntarthatóság értékeit, gyakorlatát.
A klímabarát turizmus felé tett lépések között meghatározó az energiafelhasználás mennyisége és összetétele. Minden érintett érzékeny az energiaköltségekre és az energiabiztonságra. A klímabarát energiahasználat felé három lépéssel lehet elmozdulni: Első lépés az energiatudatosság fejlesztésével, a módosított életvitellel az energiatakarékosságot növelni (ez sok esetben különösebb pénzügyi ráfordítás nélkül megvalósítható). Második lépés az energiahatékonyság növelése. Ez mind a termelés, mind a fogyasztást érinti. Harmadik lépésként pedig az olaj, gáz és szén helyettesítése megújuló erőforrásokkal.
Az utazásszervezők is fontos szerepet játszhatnak a környezetkárosítás mérséklésében, hiszen ők egy „csomagban” összesítik mindazokat a tevékenységeket – az utazástól kezdve a szálláson át a helyi tevékenységekig – melyeket a turisták igénybe vesznek.
S vajon mi fán terem az öko-cimkézett, környezetbarát szállás? Ha minősített öko szállást keresünk, akkor szinte kizárólag sokcsillagos, luxus kategóriájú kínálatot találunk. Az alábbi három leleményes, mégis környezetbarát irányzat a luxusszálloda ágazatban válik egyre népszerűbbé.
Úticél: Zavartalan Zóna – olyan szállodák melyeknek minimális képi és építészeti hatásuk van környezetükre. A környezettudatos utazók számára egyre kevésbbé vonzó, hogy a luxusszállók vagy szálláshelyek önmagukban, önmagukért álljanak üdülésük középpontjában. A turisták ezen rétege egyre inkább a helyszíntől magától várja a tökéletes esztétikai elégedettséget, melyet a környezet lehető legpőrébb, legtisztább és legérintetlenebb formájában szeretnének megélni. Várható a lehető legfelűnésmentesebb szálláshely tipusok tervezésének fokozott elterjedése.
„Élő Szállodák” - Jó design, jó ár-érték arány, jó lelkiismeret. Az „Élő Szálloda” koncepció egyészen új színtre emeli a zöld, a környezetbarát utazást. A fenntarthatóság értékeit már régóta magukénak valló utazók számára a fenntartható üdülés elengedhetetlen. Ez a fogyasztói réteg számára szinte presztizs kérdés is a környezeti állapotok iránti aggódás, tehát kifejezetten keresik az ökoutazási lehetőségeket, melyekrő aztán másoknak is büszkén mesélnek. A zöld utazás iránti elvásáraikban egyre magasabbra teszik a mércét, nem elégszenek meg „felszínes”, mára áltolánossá vált környezetkímélő turisztikai kezdeményeséekkel. Merészebb, méyrehatóbb, ikonikus zöld megoldásokra lennének vevők, s a turisztikai luxus márkák kínálatukkal erre rímelve feszegetik egyre tovább szolgáltatási palettájuk határait. Ennek a szó szoros értelmében élő példája az „Élő Szállodák” koncepció, mely a természet tökéletes megtestesítésre törekedvén annak gyönyörű, élő, lélegző meghosszabbításává válik.
Ökoélmények –Vakációba beépített fenntarthatóság, a vendégek nem a kapják, hanem cselekvően vesznek részt ökokezdeményezésekben. Bátran mondhatjuk, hogy oly korban élünk, melyben az emberek többsége a „kényelmes” fenntarthatóság iránt vonzódik. Ám a luxus kategóriás szállok egyre merészebb ökoturisztikai kínálatukkal azt az utazóréteget célozzák meg, amely saját fenntarthatóság iránti elköteleződését még magasabb szintre kívánja emelni. Az ügyes szálloda márkák értik, hogy e fogyasztói réteg számára a felelősségteljes fogyasztás kétirányú utca. Az elkövetkező években tehát egyre több szálloda fog egyre újszerűbb, aktivizáló, s a vendégek számára emlékezetesen cselekvő ökoélményeket kezdeményezni.