Ne legyünk restek, és alaposan ismerjük meg utasbiztosításunk fedezeteit – ne csak az apró betűs részeit! A világ egyetlen biztosító társasága sem fedez minden lehetséges és elképzelhető kockázatot. Már indulás előtt készüljünk fel a váratlan esemény – baleset, betegség, poggyász- és egyéb kár - esetén szükséges, az utasbiztosítás kötvényünkben is rögzített, s elvárt teendőkre!
Az alábbiakban felhívjuk a figyelmüket nyolc olyan praktikus teendőre, amellyel még bekövetkeztük előtt, kapkodás nélkül felkészülhetünk váratlan utazási eseménnyel – baleset, poggyászkár, akut betegség, másoknak okozott kár, stb. – kapcsolatos biztosítási ügyintézésre.
1: Őrizze meg a számlákat
Ha valamit elloptak Öntől és a biztosítóval akarja az ebből származó kárát megtéríttetni, akkor bizonyítania kell, hogy Ön volt az ellopott dolog tulajdonosa. Biztosítási kötvénye előírhatja, hogy a dolog megvásárlásakor kapott számlát követeléséhez csatolja, a vásárlás időpontjától függetlenül. Ha már nincsen meg az eredeti számla, akkor az ellopott dolog fotójára lehet szüksége, tehát utazás előtt fotózza le mindazt, amit magával visz az útra.
2: Szerezzen be rendőrségi jelentést
Amikor elvesztett vagy ellopott javakért nyújt be kártérítési igényt, szüksége lesz a helyi rendőrségtől beszerzendő eredeti rendőrségi jelentésre. Ha nem szerzi be a biztosító által előírt típusú rendőrségi jelentést, akkor ez kártérítési igénye elutasításához vezethet. Ha nem lehetséges rendőrségi jelentést beszerezni akkor valamilyen más igazolásra kell szert tennie, például a szállodájától egy levélre.
3: „Elvárható gondossággal” biztosítsa személyes holmijainak védelmét
Ha például a strandon elalszik és őrizetlenül hagyja értéktárgyait, akkor a biztosítója valószínűleg el fogja utasítani a lopás címén benyújtott kártérítési igényét. A biztosító társaságok azt várják az utazóktól, hogy „elvárható óvatossággal” védjék értékeik biztonságát. Tanácsos szállodája széfjében elhelyezni értéktárgyait, ennek hiányában pedig állandóan rajtuk tartani a szemét.
4: Értéktárgyait tartsa a kézipoggyászában
A bajban jó szolgálatot tesz a poggyászbiztosítás, ám legyen körültekintő. A légitársaságok kötelesek ugyan a gondjaikra bízott értékeket megóvni, mégis jobb, ha értéktárgyait kézipoggyászában tartja. A biztosító társaságok zöme ugyanis nem fedezi a repülőgép rakterében szállított csomagokban lévő kisméretű, magas kockázatú, nagy értékű értéktárgyakat (fényképezőgép, ékszer, készpénz, stb.).
5: A késésekről szerezzen be igazolást
Ha késedelmes vagy törölt járat miatt akar kártérítést igényelni biztosítójától, akkor szüksége lesz légitársaságától egy levélre, amely megerősíti a késedelemet illetve a járattörlést. Egy ilyen igazolás hiányában kártérítési igényét elutasíthatják. Ha tömegközlekedési gondok miatt kési le járatát, akkor is szükséges e tényről bizonyítékot szereznie és bemutatnia. Feltétlenül tartsa állandóan magánál biztosítója elérhetőségét és biztosítási kötvényszámát, hogy baj esetén azonnal kapcsolatba léphessen biztosítója segélyszolgálatával, akiktől megtudhatja az esetére vonatkozó konkrétan követendő eljárást.
6: Alkoholt csak mértékkel fogyasszon
A túlzott alkoholfogyasztás betegséggel kapcsolatos kártérítési igénye elutasításához vezethet. Hasonlóképpen járhat ha ittas állapotban lett lopás áldozata. Tanácsos a józan észre hallgatni, s nem elfeledni, hogy Önnek kell bizonyítania, hogy egy adott helyzetben ura volt cselekedeteinek. Nyaraláskor se nézzen tehát a pohár fenekére.
7: Tájékoztassa biztosítóját hozzátartozói egészségi állapotáról
Mindenki tudja, hogy ha az egészségi állapotára vonatkozó kérdésekre nem adott pontos válaszokat, akkor előfordulhat, hogy a biztosító nem fog fizetni. Ugyanez vonatkozik arra is, ha az Önnel utazó, illetve az otthonmaradó hozzátartozói egészségi állapotával kapcsolatban nem nyújt teljes és pontos tájékoztatást. Ennek hiányában a biztosító elutasíthatja az útlemondási fedezetre hivatkozva benyújtott kártérítési igényét. Tehát tájékoztassa biztosítóját őszintén és teljeskörűen a saját illetve az Önnel utazók esetleg előzetesen fennálló betegségeivel kapcsolatban.
8: Haláleset a családban
Az utasbiztosítások gyakran fedezik a kárt mely akkor keletkezik, ha utazását egy közeli hozzátartozó halála miatt kell lemondania. Ám az egyes biztosítók gyakran másként határozzák meg a „közeli” hozzátartozó fogalmát. Egy szülő, testvér vagy gyermek halálát a biztosítók zöme elfogadja, de egy nagyszülő, nagynéni vagy nagybácsi halálát esetleg már nem. A biztosító akkor sem fogja kárigényét teljesíteni, ha a feltételekben meghatározott esetek kivételével bármilyen más okból mondja le utazását.
Indulás előtt pedig kösse meg utasbiztosítását! Még egy utolsó pillanatban eldöntött utazás esetén se feledkezzen meg róla, hogy önmaga és szerettei biztonságáról gondoskodjon!