Indulás előtt tehát gondosan tanulmányozzuk utasbiztosításunk apró betűs részeit is, s ha valami nem világos feltétlenül kérjünk további felvilágosítást biztosítónk ügyfélszolgálatától. A világ egyetlen biztosító társasága sem fedez minden lehetséges és elképzelhető kockázatot. Fontos megértenünk, hogy mindenfajta biztosítás, ideértve az utasbiztosítást is kölcsönös kockázatvállaláson alapul. Természetesen a biztosító állja a kockázatok dandárját, ugyanakkor az utas is kockáztat. Ezért is olyan fontos, hogy már az utasbiztosítás kiválasztásakor körültekintően, saját egyéni körülményei erőteljes figyelembevételével tájékozódjon egy-egy adott biztosítási termék konkrét – apróbetűs - feltételeiről.
Az alábbiakban felhívjuk a figyelmüket nyolc olyan, az utazókra leselkedő utasbiztosítási csapdára, mely gyakran fogjul ejti a szabadságra indulókat. Egy kis körültekintéssel azonban e buktatók elkerülhetők.
1: Őrizze meg a számlákat
Ha valamit elloptak Öntől és a biztosítóval akarja az ebből származó kárát megtéríttetni, akkor bizonyítania kell, hogy Ön volt az ellopott dolog tulajdonosa. Biztosítási kötvénye előírhatja, hogy a dolog megvásárlásakor kapott számlát követeléséhez csatolja, a vásárlás időpontjától függetlenül. Ha már nincsen meg az eredeti számla, akkor az ellopott dolog fotójára lehet szüksége, tehát utazás előtt fotózza le mindazt, amit magával visz az útra.
2: Szerezzen be rendőrségi jelentést
Amikor elvesztett vagy ellopott javakért nyújt be kártérítési igényt, szüksége lesz a helyi rendőrségtől beszerzendő eredeti rendőrségi jelentésre. Ha nem szerzi be a biztosító által előírt típusú rendőrségi jelentést, akkor ez kártérítési igénye elutasításához vezethet. Ha nem lehetséges a rendőrségi jelentést beszerezni akkor valamilyen más igazolásra kell szert tennie, például a szállodájától egy levélre.
3: „Elvárható gondossággal” biztosítsa személyes holmijainak védelmét
Ha például a strandon elalszik és őrizetlenül hagyja értéktárgyait, akkor a biztosítója valószínűleg el fogja utasítani a lopás címén benyújtott kártérítési igényét. A biztosító társaságok azt várják az utazóktól, hogy „elvárható óvatossággal” védjék értékeik biztonságát. Tanácsos szállodája széfjében elhelyezni értéktárgyait, ennek hiányában pedig állandóan rajtuk tartani a szemét.
4: Értéktárgyait tartsa a kézipoggyászában
A bajban jó szolgálatot tesz a poggyászbiztosítás, ám legyen körültekintő. A légitársaságok kötelesek ugyan a gondjaikra bízott értékeket megóvni, mégis jobb, ha értéktárgyait kézipoggyászában tartja. A biztosító társaságok zöme ugyanis nem fedezi a repülőgép rakterében szállított csomagokban lévő kisméretű, magas kockázatú, nagy értékű értéktárgyakat (fényképezőgép, ékszer, készpénz, stb.).
5: A késésekről szerezzen be igazolást
Ha késedelmes vagy törölt járat miatt akar kártérítést igényelni biztosítójától, akkor szüksége lesz légitársaságától egy levélre, amely megerősíti a késedelemet illetve a járattörlést. Egy ilyen igazolás hiányában kártérítési igényét elutasíthatják. Ha tömegközlekedési gondok miatt kési le járatát, akkor is szükséges e tényről bizonyítékot szereznie és bemutatnia. Feltétlenül tartsa állandóan magánál biztosítója elérhetőségét és biztosítási kötvényszámát, hogy baj esetén azonnal kapcsolatba léphessen biztosítója segélyszolgálatával, akiktől megtudhatja az esetére vonatkozó konkrétan követendő eljárást.
6: Alkoholt csak mértékkel fogyasszon
A túlzott alkoholfogyasztás betegséggel kapcsolatos kártérítési igénye elutasításához vezethet. Hasonlóképpen járhat ha ittas állapotban lett lopás áldozata. Tanácsos a józan észre hallgatni, s nem elfeledni, hogy Önnek kell bizonyítania, hogy egy adott helyzetben ura volt cselekedeteinek. Nyaraláskor se nézzen tehát a pohár fenekére.
7: Tájékoztassa biztosítóját hozzátartozói egészségi állapotáról
Mindenki tudja, hogy ha az egészségi állapotára vonatkozó kérdésekre nem adott pontos válaszokat, akkor előfordulhat, hogy a biztosító nem fog fizetni. Ugyanez vonatkozik arra is, ha az Önnel utazó, illetve az otthonmaradó hozzátartozói egészségi állapotával kapcsolatban nem nyújt teljes és pontos tájékoztatást. Ennek hiányában a biztosító elutasíthatja az útlemondási fedezetre hivatkozva benyújtott kártérítési igényét. Tehát tájékoztassa biztosítóját őszintén és teljeskörűen a saját illetve az Önnel utazók esetleg előzetesen fennálló betegségeivel kapcsolatban.
8: Haláleset a családban
Az utasbiztosítások gyakran fedezik a kárt mely akkor keletkezik, ha utazását egy közeli hozzátartozó halála miatt kell lemondania. Ám az egyes biztosítók gyakran másként határozzák meg a „közeli” hozzátartozó fogalmát. Egy szülő, testvér vagy gyermek halálát a biztosítók zöme elfogadja, de egy nagyszülő, nagynéni vagy nagybácsi halálát esetleg már nem. A biztosító akkor sem fogja kárigényét teljesíteni, ha a feltételekben meghatározott esetek kivételével bármilyen más okból mondja le utazását.